Innowacyjność i prace badawcze a biznes

Innowacyjność posiada wiele różnorodnych definicji, ale najogólniej rzecz ujmując można powiedzieć, że jest to wprowadzanie usprawnień oraz nowych, dotąd nieistniejących rozwiązań. Innowacyjność może dotyczyć zarówno produktów i usług, jak i procesów ich produkcji oraz procesów związanych z ich sprzedażą czy nawet procesów zarządczych. Innymi słowy innowacje można wprowadzać w każdym obszarze działania firmy. Co może się okazać niezwykle korzystne dla firmy, bowiem buduje jej przewagę konkurencyjną.

 

Innowacje sprawiają, że:

  • produkty są lepszej jakości
  • proces produkcji jest o wiele szybszy
  • na rynku pojawiają się nowe, nieznane dotąd produkty i usługi,
  • wprowadzane są nowe metody marketingowe
  • wprowadzana jest nowa jakość w zarządzaniu
  • firma przynosi większe zyski
  • firma dystansuje konkurentów, którzy nie mają innowacyjnych produktów
  • firma staje się liderem rynku i kreatorem trendów
  • po produkty firmy sięgają nowi klienci
  • poszerza się rynek zbytu na produkty firmy
  • poszerza się grupa docelowa firmy

 

To tylko część z pozytywnych aspektów jakie może wynieść firma z wprowadzania innowacji. Jednak ich wprowadzanie wiąże się także z ryzykiem. Istotą innowacji jest wprowadzanie rozwiązań i produktów, których nikt wcześniej nie zastosował, a to oznacza, że nie ma pewności, czy ich wprowadzenie okaże się ogromnym sukcesem, czy przeciwnie – będzie to kompletna porażka. Jednak jak się okazuje w dzisiejszym świecie wprowadzanie innowacji staje się niejako koniecznością, musi dążyć do tego każda firma, nie tylko ta, która myśli o pozycji lidera rynku, ale także te, które chcą w ogóle na tym rynku przetrwać.

 

Aby wprowadzić innowacje trzeba je jednak najpierw wymyślić, źródłami innowacyjności w firmie może być albo dział badań i rozwoju, albo podjęcie współpracy z ośrodkami badawczymi. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. W przypadku własnego działu badawczego firma ma zapewnioną poufność, oraz może skorzystać z ulg podatkowych (więcej na ten temat www.bttp.pl ), musi jednak posiadać własną bazę badawczą oraz wykwalifikowaną kadrę. Z drugiej strony podejmując współpracę z ośrodkami uniwersyteckimi czy naukowymi firma oszczędza na laboratoriach i etatach pracowniczych, ale nie ma gwarancji tajemnicy i nie może skorzystać z ulgi podatkowej na działalność badawczo – rozwojową. W tym modelu otrzymuje ona jednak prawa do komercjalizacji opracowanego przez naukowców rozwiązania, czyli jako pierwsza ma prawo do wprowadzenia danego rozwiązania na rynek.